Efter alltför mycket tid hinner jag äntligen att skriva på bloggen igen: gott nytt år på alla.
Jag vill börja detta nya år med en liten konsumentsaga: min inspiration är Mårten Schultz liknande saga förra året. Det hela började med att jag i slutet av november/början av december blev uppringd av någon som presenterade sig som företrädande Telenor och som erbjöd mig som ”en av 700 utvalda kunder” att få pröva Telenors mobila bredband gratis under en månad: skulle jag inte vara nöjd, skulle jag få skicka tillbaka modemet utan några förpliktelser.
Efter över en vecka fick jag ett SIM-kort från Telenor: jag fattade inte vad det skulle gå till, men när jag ringde, visade sig att det var kortet till modemet. Något modem fick jag dock inte förrän i mitten av december. Det modemet kom inte från Telenor, utan från ett företag som heter Telekiosken och som inte har med Telenor att göra. I följebrevet bad företaget om ursäkt för att modemet kom så sent, och som kompensation skulle jag nu få modemet gratis fram till påsk.
Den som är bättre orienterad om marknaden för mobilt bredband är jag är märker att det här företaget Telekiosken hela vägen igenom erbjöd mig exakt det som Telenor erbjuder alla sina kunder: det fanns inga utvalda 700 kunder, och det ligger ingen kompensation i att jag får modemet gratis fram till påsk – jag har ett vanligt Telenorabonemang. Det är alltså bedrägeri och svek som Telekiosken här håller på med (eftersom företaget ljuger för att komma över mina pengar), men det är inte min poäng.
Min poäng är att jag inte förstår hur avtalsbindningen här går till. När jag nämligen ringde till Telenor för att säga upp abonemanget och därmed slippa bli bunden på två år, upplystes jag om att detta inte är möjligt för att jag fått modemet av Telekiosken. (Behöver jag nämna att det förstås inte är möjligt att komma i kontakt med Telekiosken?) Men hur kan det gå till att jag har ett avtal med Telenor om leverans av mobilt bredband som jag inte kan säga upp annat än gentemot Telekiosken?
För att jag skall kunna ha något avtal med Telenor, måste Telekiosken ha uppträtt antingen som fullmäktig för mig eller för Telenor, eller som kommissionär. Skillnaden är att om Telekiosken uppträtt som fullmäktig, har jag ett avtal direkt med Telenor som inte vidkommer Telekiosken; har Telekiosken uppträtt som kommissionär, har jag inget avtal med Telenor över huvud taget, utan bara med Telekiosken, som i så fall har ett avtal med Telenor. Jag kan dock enligt svenska juridiska regler inte ha olika avtal samtidigt med Telenor och Telekiosken, eftersom jag aldrig haft kontakt med Telenor: det var ju Telekiosken som ringde upp mig.
Det riktigaste skulle vara att Telekiosken uppträtt som fullmäktig åt Telenor, eftersom den som ringde mig presenterade sig som företrädande Telenor och eftersom tjänsten levereras direkt från Telenor: jag kommer att få en faktura av Telenor, inte Telekiosken. Det innebär dock i så fall att jag inte har något avtal över huvud taget med Telekiosken, vilket i sin tur innebär att jag kan säga upp mitt avtal med Telenor under de villkor som gäller. Denna uppsägning vägrar dock Telenor att acceptera, eftersom jag haft kontakt endast med Telekiosken.
Ok då, då är väl Telekiosken en kommissionär, men det innebär då att alla mina rättigheter och skyldigheter är mot Telekiosken, vilket i sin tur innebär att det är Telekiosken som jag bör klaga hos när tjänsten inte fungerar och att det är Telekiosken som skall skicka mig fakturan. Om jag inte kan häva eller säga upp avtalet gentemot Telenor direkt, har jag inget avtal med det bolaget, utan bara med Telekiosken. Det blir intressant att se vad Telenor tycker om det, om det hela nu går så pass långt.
Man skulle också kunna tänka sig att Telekiosken ser saken så att jag givit företaget i uppdrag att å mina vägnar sluta avtal med Telekiosken. Problematiken förblir dock densamma: antingen har Telekiosken handlat som min fullmäktige (vilket jag nog i så fall tror), och då är mitt avtal direkt med Telenor och kan således sägas upp direkt hos Telenor. Alternativet är att Telekiosken är min kommissionär, men då tänker jag inte betala en krona till Telenor, eftersom det företaget har jag ju då inte något avtal med.
Jag är ingen stor vän av konsumenträtten, vilken jag i stora delar upplever som överdriven skyddslagstiftning för de som inte vill tänka själva. Jag kan nu också konstatera att konsumenträtten inte hjälper: mitt problem täcks inte av konsumenträtten (till viss del täcks hela problematiken av distans- och hemförsäljningslagen, som är en konsumentskyddande lag, men just avtalbindningsmekanismen regleras inte där i vad avser mitt problem). Konsumenträtten skyddar alltså inte konsumenten: det kommer alltid att finnas luckor som kommer att utnyttjas av samvetslösa företag som Telekiosken.
Det blir intressant hur långt det här går. Jag har i vart fall sagt upp mitt avtal med Telenor, vilket Telenor vägrat att acceptera. Den lokala Telenorbutiken har å mina vägnar varit i kontakt med Telekiosken (företaget svarar lättare på en förfrågan från ett stort bolag som Telenor än på en förfrågan ifrån mig) och jag har då fått löfte om att få en returpåse för att kunna skicka tillbaka modemet till Telekiosken: ännu har jag inte sett någon sådan påse. Jag tänker dock inte betala något till någon, och jag har nog avtalsrätten på min sida.
Under tiden vill jag härmed varna alla för pajasföretaget Telekiosken: håll er undan detta oseriösa företag.
Uppdatering: Rätt skall vara rätt, och för att inte sätta mig i samma sits som Telekiosken skall jag härmed offentligen kungjöra att företaget befunnit för gott att mig tillsända en adresslapp som innebär en förfrankering. Jag kommer alltså idag – en månad efter det att jag först försökte att komma i kontakt med företaget – äntligen att kunna skicka tillbaka den utrustning som jag fått. Det var segt, det tog tid och det tog antagligen också detta blogginlägg för att jag skulle få bli av med en vara som jag inte längre ville ha och som jag hela tiden hade rätt att ge tillbaka.
Sitter i en liknande situation. Blev också ”utvald och erbjuden”. Tog ett bra tag från att Telekiosken ringde, men fick tillslut modemet. Dock har inget sim-kort dykt upp ännu efter en dryg månad. Varit i kontakt med Telekiosken som säger vänta. Telenor säger att de inte kan se något i sina system, att det är återförsäljaren Telekiosken som jag ska snacka med.
”Jag är ingen stor vän av konsumenträtten, vilken jag i stora delar upplever som överdriven skyddslagstiftning för de som inte vill tänka själva.”
Du har säkert gott fog för den uppfattningen, eftersom det väl ligger inom ramen för det du jobbar med, men är det inte lämpligt med någon form av skyddsmekanism för att utjämna den framför allt kunskapsmässiga obalans som rimligen måste råda i de flesta avtalsförhållanden mellan konsument och näringsidkare? Hur ska i så fall denna mekanism vara utformad, tycker du?
Michael: Jo, någon utjämning måste nog ske, men man kan undra om allt det som finns i konsumentlagstiftningen utgör utjämningar – somligt förefaller vara en vändning på steken till konsumentens fördel. Ett exempel är avbeställningsrätten, där lagstiftaren till och med upphävt den annars gällande löftesprincipen för avtals tillkomst. Jag struntar ganska mycket i huruvida vi har en löftes- eller en kontraktsprincip, men vi skall ha en princip, inte flera, och framför allt inte något undantag som är undanstoppat långt inne i konsumentlagar som egentligen handlar om annat än avtalsbindningsmekanismen. Detsamma gäller för sakrätten, där vid konsumentköp avtalsprincipen åtminstone delvis ersatt traditionsprincipen: en princip över hela linjen, tack, eller åtminstone klara flaggningar för undantagen. Även avgränsningen av konsumentbegreppet tycker jag är märkligt: en fiskare som köper nät till sin båt måste ha kunskap, men det behöver samma fiskare inte när han köper nät för fiske vid sommarstugan. Det går inte riktigt ihop, menar jag.
Än mer kritisk är jag mot vissa domstolsavgöranden, där konsumenter enligt min mening behandlats orimligt förmånligt. Ett exempel är RH 110:85, där en advokat inte förstod en ändå ganska klart skriven avtalstext, och Hovrätten för övre Norrland ansåg att advokatens personliga egenskaper inte spelade någon roll, då han uppträtt i sin egenskap av privatperson.
Enligt min mening kan det inte vara så att man utformar konsumenträtten på ett sådant sätt att konsumenten befrias från varje förpliktelse till försiktighet eller åtminstone eftertanke. Även för en konsument bör lagt kort ligga. Vad gäller det oreglerade området, måste man enligt min mening ta större hänsyn till den individuella konsumentens personliga egenskaper: en advokat som påstår att hon inte kan läsa och förstå avtalstext på sin fritid och får framgång med det är enligt min mening en liten skandal. Någon gång har också näringslivet rätt.
Slutligen måste vi hitta en väg för att hantera småföretagare. Det är en sak om jag köper något på Elgiganten; det är en annan om jag köper samma sak från en enmansföretagare. Den kunskapsmässiga obalansen skiftar, men av rättstekniska skäl har vi gjort det bekvämt för oss och låter alla näringsidkare vara juridiskt överlägsna mig som är juris doktor.
Konsumenträtten motiveras till stor del med att det skulle föreligga olika former av ”orättvisor” (utan att dessa definieras). Jag kan uppleva att konsumenträtten i sin tur lett till inte så obetydliga orättvisor gentemot näringslivet.
Hej
Hur har det gått med det där avtalet du har med telekiosken?
Jag har råkat ut för exakt samma sak. Efter lite betänketid vill jag inte fortsätta något abbonemang.
Nu försöker jag ”säga upp och retunera” men det går ju inte nå någon när man ringer. Så jag faxade.
Får man inte kontakt med bolaget så löper ju månaden ut som man har rätt att säga upp abbonemanget på. Man får för sig att det är medvetet.
Om man inte praktiskt kan få kontakt och säga upp något så kan man väl inte bindas till något?
Jag tycker detta verkar oseriöst och förstår inte riktigt. Med Telia fick jag villkor samt avtal hemskickat som skulle skrivas på och retuneras men inte här. Telia förblir därför ett seriöst företag enligt mig som man kan lita på, inte självklart nu för tiden verkar det som.
/Christian
Christian: Jag har fortsatt inte fått kontakt med Telekiosken, och jag anser att det inte kan vara fråga om annat än att det är högst medvetet från företagets sida. Jag själv kan bevisa att jag försökt komma i kontakt med företaget, eftersom jag har sparat min anmälan till Konsumentverket: jag tänker inte göra någonting till dess de där lurendrejarna hör av sig.
Din fax torde juridiskt sett ha samma verkan som en kontakt per telefon. Jag hoppas att du sparat faxkvittot: utan bevisning är de bästa åtgärderna rätt värdelösa. Med faxen i din hand kan du lugnt vänta på att du får en returpåse. Under tiden bör du dock absolut inte använda det mobila bredbandet, då detta skulle riskera att omintetgöra din uppsägning.
jheidbrink: Du har nog rätt. Bra forum du har föressten, det är nyttiga saker att läsa.
Jag glömde skriva att jag fick tag i ett 031 nummer efter att jag försökt ringa telekioskens 08 nr. Och då kom jag faktiskt fram till en kille.
Jag ringde för att kolla deras villkor etc. eftersom de inte fanns i mitt följebrev.
Eftersom jag har kontantkort blev jag av en tillfällighet varse om att det samtalet kostade ca 50 kr (pratade högst 5 minuter) så det är ju det som de tjänar pengar på bland annat.
Så det var efter det, samt lite mer efterforskningar som gjorde att jag inte ville ha abonnemanget. Annars går jag sällan på telefonförsäljares erbjudanden, så man känner sig lite dum nu.
Christian
Ok, du synes inte vara emot konsumenträtt i sig, däremot är du kritisk till hur den nuvarande konsumenträtten är utformad. Och därmed har du nog bemött det som jag kände att jag ville ifrågasätta.
Och du tycker bland annat att konsumenträtten – enkelt uttryckt – skulle ta mera hänsyn till skillnaderna mellan konsument och konsument respektive näringsidkare och näringsidkare. Det är förstås lätt att instämma i att det är en väsentlig skillnad på när vem som helst i ena fallet köper något hos El-Giganten, och när en advokat i andra fallet köper något av en enmansföretagare.
Jag håller med dig om det vettiga i att göra skillnad på näringsidkare och näringsidkare. Elgiganten är, och borde nog i konsumenträttslig mening vara, en annan sak än en enmansföretagare. Jag är dock av annan uppfattning gällande motsvarande skillnader på konsumentsidan och att man bör ”ta större hänsyn till den individuella konsumentens personliga egenskaper”. I stort tycker jag nog att i den mån konsumenter skall ha rätten att vara slapptänkta, så skall den rätten vara lika för alla, oavsett kompetens. Visst kan det vara skandalöst med en advokat som inte kan läsa avtalstext. Men det är en skandal som hör yrkeslivet och inte privatlivet till – advokaten i fråga blir säkert i förlängningen nog straffad i yrkeslivet; i privatlivet, till vilket privatkonsumtion hör, borde hon vara fredad. Enkelt uttryckt är det så jag ser på saken.
Michael: Det är ett (tyvärr sällsynt) förnuftigt inlägg som du kommer med, och vi kan egentligen bara konstatera att vi skiljer oss redan i våra grundläggande antaganden. Jag anser inte att konsumenter skall få vara slapptänkta: jag anser att kraven på hänsyn och på att göra sitt bästa gäller oss alla, alldeles oavsett vilken roll vi befinner oss i för tillfället.
Det finns goda samhällsekonomiska och rättstekniska argument för din hållning, men jag har svårt att det det moraliskt berättigade i den. Kanske är jag på denna punkt långt mera moralisk än jag annars i mitt yrkesliv gärna vill vara.
Är det någon som är förvånad.
Själv tecknade jag ett avtal med Telenor om att de skulle leverera fast telefoni, mobiltelefoni och bredband till mig. Då skulle jag få den billigaste gratis samt att jag fick en telefon, vilket gjorde hela paketet billigare än det var innan. Jag hade redan bredband från Telenor via Bredbandsbolaget.
Det Telenor inte upplyste mig om var att de tänkte koppla upp min fasta telefon via IP-telefoni, något som inte gick om man hade ADSL, vilket jag har. Detta borde så klart Telenor känna till eftersom de redan levererade mitt bredband. Mobiltelefon levereras och allt är frid och fröjd. Det är bara det att nu upptäcker Telenor att de inte kan leverera IP-telefoni till mig, så de stryker den delen av avtalet utan att meddela mig. Efter två månader får jag en faktura från min tidigare leverantör av fast telefoni och börjar ana ugglor i mossen.
Detta är upptakten till en lång historia av kopplande hit och dit i Telenors växel, väntetid, bortkopplingar, Telenor vill inte ta tillbaka telefonen, för den är använd osv. osv. Till slut lyckades jag bli av med skiten efter att ha jagat ut någon högre uppsatt person ur sin mörka håla.
Jag kommer aldrig mer att anlita Telenor om de så är den sista leverantören av telefonitjänster på jorden. Detta spär bara på denna uppfattning.
Konsumenten har kanske ett överdrivet skydd när det gäller att inte behöva förstå vad han/hon sätter sin namnteckning på, men mot bluff och krångelföretag står vi oss fullständigt slätt och behöver ännu starkare skydd. Det är horibelt att företag kan komma undan med att hålla sig undan, ha telefontid mellan 09.00 och 11.00, låta oss konsumenter prata med folk på kundtjänst som inte har möjlighet att hantera dessa frågor osv.
Christian: Du har på många sätt rätt i ditt argument att konsumenterna behöver mer skydd, men jag är alltmer övertygad att tvingande lagstiftning i sig inte utgör lösningen på problemet.
Tvingande lagstiftning måste nämligen implementeras, i värsta fall i domstol. Ingen konsument som köpt något ens för någon tusenlapp kan dock verkligen rådas att gå till domstol: det kostar mycket mer än det smakar. Att gå igenom en process med alla dess rättssäkerhetskrav är också ansträngande och kostar tid, och varken ansträngningen eller ens all tid kan man få ersättning för. Överklagar ett förlorande företag, går ännu mer tid och besvär åt något som man svärandes hellre skulle acceptera som en förlust.
Jag har ingen bra lösning på problemet: skulle vi lösa det här problemet genom statliga ingripanden, skulle vi skapa en enorm byråkrati som jag inte vill ha. Skulle vi ta bort rättssäkerhetsgarantier för näringsidkare, skulle vi gå ifrån rättsstaten, vilket jag heller inte vill. Att återkalla Telenors (eller Ryanairs, de är ännu värre) licens står inte på tapeten – det är för många arbetstillfällen som står på spel. Man kan bara lita till marknadens krafter, och de fungerar ju inte så bra att missbruk inte kan förekomma.
Ännu mer konsumentlagstiftning av tvivelaktigt innehåll kommer dock i vilket fall som helst inte att lösa problemet.
http://www.faceways.se/ är de som ringer åt Telekiosken… pratade med dem idag och de skulle ordna allt. Tydligen har de själva stora problem med Telekiosken. ”Inte riktigt kloka” tror jag de exakta orden var 🙂
Johan: Ett mycket värdefullt tips för alla som drabbats av Telekiosken. Kul att få veta att bolaget uppenbarligen inte ens uppskattas av sina kontraktsmotparters personal.
Den springande punkten tycks vara
att det vid telefonsamtalet inte framgår
att man ska skicka tillbaka modemet
inom 14 dgr(ångerrätt) för att inte ett
24 mån abonnemang ska börja gälla.
Detta döljs med löfte om förlängd
testtid till påsk(nu)Har begärt röstinspelning för att höra vad som avtalades Kan inte erinra mig att något
24 mån. abonnemang var på tal.
Var förseningen av modem fejkad bara för att förvirra begreppen ?? eftersom sim-kortet kom långt tidigare till mig.
Själv lurad/Rolf
Själv så har jag låtit bli att lösa ut mobilen och skrivit till telenor om att jag ångrat mitt abonnemang. Tji, måste kontakta telekiosken. Pratade med en kvinna hos Faceways som noterat detta och bara mobilen kommit i retur skulle allt vara ur världen. NÄ, Nä, INTE. Fått 2 fakturor plus påminnelse från telenor. På nåt jag sagt upp, fast det går ju inte , inte hos dom….Blir snurrig. Aldrig mer säger jag.
Har samma problem, med Faceways. Blev uppringd av en försäljare som ”såg” att jag ringde med Telia och frågade om jag var nöjd med det. När jag svarade ja, sa hon att då hade hon ett ”jättebra” erbjudande om mobilt bredband. Blev något förvånad när faktura från Telenor dök upp. Försökte säga upp avtalet men efter 20 samtal utan att någon svarade på det angivna telefonnumret skickade jag mail. Fick kontakt med någon där som menade att jag måste ringa in min uppsägning. Ett moment 22 då ingen svarar. Pratade sen med Telenor och de vägrar göra någonting. Fruktansvärt oseriöst!Vill inte ha inkasso efter mig så vad skall jag konkret göra, vad har ni andra gjort när varken Telekiosken, som hänvisar och kopplar mig till Telenors kundtjänst, eller Faceways svarar?
Hej alla lurade…
Även jag har gått i telekioskenfällan. Pratade precis med Telenor för andra månaden i rad ang. fakturorna jag inte vill ha. Jag har inte kunnat få tag på Telekiosken och inte heller skickat tillbaka modemet eller sim-kortet (ja, modemet kom i efterhand och som plåster på såren skulle man få ha det gratis fram till påsk, vilken de sa redan över telefon).
Telenor sa vid första kontakten att de skulle kontakta Telekiosken som skulle kontakta mig och spela upp inspelningen från avtalssituationen. Telenor var snälla och skjöt upp betalningen på min räkning. En månad passerar, inget samtal. Dock ny räkning!
Ringer Telenor igen, som nu inte längre kan skjuta upp betalningen från första månaden (!?). De har inte längre något avtal med Telekiosken (jag undrar varför) De ber mig vänta ett ta och killen säger sedan:
Telenor: ”Jag har pratat med mina chefer nu och vi har kontaktat Kedjehuset som kommer ta kontakt med Telekiosken som i sin tur tar kontakt med dig.”
Jag: ”Kedje-vad-sa-du?”
T: ”Oj, det skulle jag nog inte ens säga. Aja, de kommer kontakta dig snart i alla fall.”
J: ”Jaha, så nu måste jag betala för den första månaden? Och om de inte kontaktar mig inom en månad måste jag betala för nästa också?”
T: ”Ring om de inte kontaktat dig inom en vecka så får vi hitta en lösning då:”
Tycker Telenor beter sig ganska bra, dock dumt att de inte kan skjuta på betalningen längre. De här ”Kedjehuset” är kanske ett företag man ska kontakta? Googlar man får man fram ”Detta företag består av skojare.”
Hoppas cheferna på Telenor bestämmer sig för att riva alla avtal med Telekiosken o jag får skicka tillbaka mitt modem. Återkommer med besked.
Hej allesammans, har också råkat ut för ”gratis-perioden” fram till Påsk, och jag har inget minne av att de sa något om att modemet skulle tillbaka inom 14 dagar annars skulle ett 2 års avtal slå igenom. Har nu jagat Telenor men de hänvisar till Telekiosken ja som ni andra med fått uppleva. Min faktura går ut om 2 dagar, vad göra ?
MVH Peter
Peter: Jag har ältat det här fram och tillbaka. Det jag skriver nu är min personliga uppfattning om rättsläget och jag betonar att jag inte garanterar att det funkar, samt att det är förenat med vissa risker att göra det som jag skulle göra om jag hamnade i samma situation igen. Jag garanterar inte heller ens att jag juridiskt sett har rätt: jag har förstås annat att göra än att göra djuplodande undersökningar avseende just den här problematiken. Du får alltså själv avgöra om du tycker att det är värt att göra som jag skulle göra – jag tar inget som helst ansvar för att du kommer att få framgång med det.
Först skulle jag igen gå till en Telenorbutik och be dem att hjälpa mig jaga Telekiosken. Jag skulle också skicka in en anmälan till Konsumentverket, kopiera det mejlet till Telekiosken och sedan informera Telekiosken om att jag lämnat anmälan. Det kan kanske skrämma dem i att göra något.
Dessutom skulle jag vända mig till konsumentrådgivaren i min kommun (eller, det kanske just jag som jurist med för mycket yrkesstolthet inte skulle göra, men jag rekommenderar andra att göra det) och kanske också till Konsumentverket direkt. Får man myndigheterna på sin sida, skräms man nog rätt så mycket mera än ner man är en ensam konsument.
Om inte det tar skruv, blir det svårare. Jag börjar få uppfattningen att modemet och abonnemanget faktiskt är två olika saker. Det innebär att Telenor – alldeles oavsett hur avtalsbindningsmekanismen går till – inte borde kunna vägra ta emot uppsägningen. Modemet är ju faktiskt inte deras, utan Telekioskens (som du fått det ifrån), så att Telenor inte borde ha möjlighet att hänvisa till modemet som villkor för spärrandet av SIM-kortet. Jag skulle alltså vägra betala Telenors faktura – MEN, MEN, MEN… det förutsätter att du kan bevisa att du försökt lämna en uppsägning! Kan du inte det, är det bara vackert att betala.
Över huvud taget ser det ut att vara lite sent för dig om du inte har klar bevisning om att du försökt använda dig av din ångerperiod. Om du dessutom använt abonnemanget fram till påsk (vilket ju faktiskt var ganska länge sedan nu), anses du ha accepterat avtalet och kan ingenting göra längre. Du kan inte plocka russinen ur kakan och dra dig ur när det är dags att pröjsa. Ångerperioden måste användas två veckor från avtalsslutet, annars är det kört.
Alltså, sammanfattningsvis: Har du inte utövat ångerrätten inom två veckor från avtalet, är du fast. Detsamma gäller i praktiken om du inte kan bevisa att du utövat din ångerrätt inom rätt tid. (Det är en sak att ha rätt och en annan att kunna bevisa att man har rätt.)
Har du utövat din ångerrätt i rätt tid och kan bevisa det, skulle jag se till att få myndigheter och/eller Telenor på min sida och försöka skrämma Telekiosken till att göra det företaget skall göra. Konsumentrådgivningen i kommunen, Konsumentverket och den lokala Telenorbutiken är de adresser man kan gå till.
Tar inte det heller skruv, och är man beredd att konsekvent försvara sig mot alla försök att driva in pengar och att försvara sig mot indrivningsförsök (och det är jobbigt och kan ta lång tid, så där måste man vara säker på att ens fritid inte är mera värd än ett tvåårigt abonnemang som ju faktiskt ändå kan ha sina fördelar), kan man enligt min personliga uppfattning – som jag inte kan garantera att domstolarna skulle gå med på – vägra att betala abonnemanget till Telenor, eftersom det dels är tveksamt huruvida något bindande avtal över huvud taget föreligger, dels man ju då – vilket ingår i förutsättningarna – har använt dig av sin ångerrätt och kan bevisa att man gjort det.
Och, slutligen, igen: det här är ingen garanti över huvud taget att något av det jag säger funkar och jag garanterar inte heller att jag juridiskt sett har rätt, eftersom jag inte har gjort några närmare undersökningar. Det här är det som jag skulle göra, inte mer och inte mindre. Jag råder inte dig och inte någon annan att göra som jag skulle göra.
Äntligen fri!
Jag har nu lyckats ta mig ur den här härvan. Jag har haft kontakt med Telenor två gånger sen sist. Första gången ringde jag upp efter att fått min TREDJE räkning samt påminnelse om de två första (betalade inte den första även om perioden gått ut).
Jag ringde upp och sade att jag förstått det som att jag inte skulle betala något förrän vi processat färdigt i ärendet. Vilket de tyckte lät klokt. Jag pratade ett tag om mina erfarenheter av situiationen och John på Telenor höll ju med i det jag sa och tyckte det hela var oerhört tråkigt. Dock hade han inte befogenhet att själv ändra på abonnemanget. Han bad mig istället ringa dagen efter (idag) innan klockan 17. Då skulle det finnas personal på plats som kunde fatta beslut i ärendet.
RIngde idag under min lunchrast och fick prata med Therese. Även hon höll med i vad jag sa och bad att få prata med sin chef ett tag. När hon kommer tillbaka säger hon ngt i stil med:
”Vi vill gärna att du ska fortsätta vara en nöjd kund hos oss på Telenor och du är väldigt viktig för oss. Vi har beslutat att makulera samtliga räkningar och säga upp ditt abonnemang. Det var väl skönt?”
DING! Allt löste sig superfint. Hon var redo att lägga på, men jag tänkte, lika bra att fråga vad jag ska göra med modemet.
”Ska jag skicka in det till er eller? I så fall måste ni skicka någon förpackning eller liknande:”
”Det löser vi, jag skickar en sån.”
Så nu verkar allt vara ur världen. Ett par av de saker jag sa som jag tror vägde tungt var:
Att påpeka att det kanske inte är så lustigt att Telenor inte har kvar telekiosken som leverantör. Antagligen ligger det mycket i min negativa upplevelse utav vad som avtalats.
Förklara att det verkligen är ett stort problem för mig att riskera eventuella betalningsanmärkningar eller dylikt.
Att jag tidigare har haft positiva erfarenheter av Telenor och påpekade att jag förstod att det inte var deras fel att det som inträffat skett på ett dåligt sätt.
Hoppas verkligen det löser sig för alla er andra också. Hänvisa gärna till att ni läst på forum på nätet om andras negativa erfarenheter utav denna sits. Det gjorde jag och jag tror det var smart. Lycka till allihop!!
/Filip
NU HAR ÄVEN JAG LYCKATS TA MIG UR TELEKIOSKEN(TELENOR) AVTAL OM MOBILTBREDBAND(PÅSK-ERBJUDANDET). BREVVÄXLING MED TELENOR KUNDSERVICE HJÄLPTE EFTER MÅNGA OM OCH MEN.
ROLF S
[…] här problemet liknar förresten också ett annat problem som jag bloggat om och som efter över ett halvår fortfarande får sina sökträffar, nämligen mitt problem med […]
Hej alla!
Telekiosken är en kedja med 109st butiker/kiosker i Norden och drivs idag av enskilda ägare i AB form. Vi har under kort tid expanderat kraftigt och ändrat en hel del i vår organisation för att förbättra oss som återförsäljare. Vi erbjuder samtliga operatörer och leverantörer inklusive iphone. Vi har unga engagerade medarbetare och entreprenörer som brinner för sin verksamhet och sina kunder. Vi har som krav på de som driver en Telekiosk att ha retail och telekombakgrund för att säkerställa kvalitén på det vi säljer.
Självklart kan det ibland gå fel men vi har ingen ambition att medvetet försöka vilseleda kunder till en dålig affär. Tvärtom vill vi kunna erbjuda den lösning som bäst passar varje kund.
Om ni har förslag på hur vi kan förbättra oss tar jag tacksamt emot er feedback. Eller bara vill fråga något!
Skicka ett mail till kundservice@kedjehuset.se så ser jag till att du får svar på din fråga!
Robert Rehbach
Kedjeledare
Telekiosken
”Alla vill prata med oss”
Svenska Kedjehuset AB
Box 2886, 187 28 Täby
Kemistvägen 17
V: +468 505 353 00
F: +468 505 353 99
Robert: Det är ganska enkelt. Framför allt ska ni se till att vara åtkomliga för den konsument som vill frånträda avtalet. Som sagt krävdes för mig att jag vände mig till Telenor för att någon skulle ta emot mitt samtal.
Det krävs också en samordning med den mobiloperatör som ni jobbar ihop med, så att det är glasklart vem man som konsument måste vända sig till för att utöva sina rättigheter.
Sedan är det inte dumt att låta bli att påstå att något är ett extraerbjudande som kommer alla Telenors kunder till del. Det är falsk marknadsföring om jag någonsin sett någon.
Juste marknadsföring och att möjliggöra för konsumenten att utöva sina rättigheter utan alltför stort krångel brukar vara ett ganska bra recept för ett gott rykte på marknaden. Jag kände mig helt igenom lurad av er, men det har du nog fattat av mitt inlägg ovan.